2018. március 07. 15:45 - Mr. Slayer

Ernest Cline: Ready Player One

Egy könyv a geekről a geeknek és mindenki másnak

ready_player_one_covar.pngErnest Cline Ready Player One-ja az egyik olyan könyv, amibe első olvasásra beleszerettem. Miért? Azért mert úgy éreztem, hogy ez a könyv rólam is szól, azért mert képes volt vissza repíteni a gyerekoromba, és rengeteg kellemes pillanatokat tudott varázsolni a számomra a meganyi rejtett vagy nem is annyira rejtett filmes, könyves és játékos vagy ne adj isten tech-es utalásaival. Természetesen itt nem szabad egy kőkemény sci-fi regényre gondolni, mert a Ready Player One-nak nem ez a célja. A Ready Player One a kockákról szól és az ő világukról illetve a 80-as évek utáni nosztalgiáról.
De ezen nem is szabad meglepődni, hisz maga a könyv szerzője Ernest Cline is egy nagy kocka. A Ready Player One előtt ő írta a Fanboys c. film forgatókönyvét, ami egy Star Wars rajongó baráti körről szólt, akik megpróbáltak betörni a Lucas Ranch-ra, hogy megnézhessék a legújabb Star Wars filmet. De mindezek mellett Cline a kockaság mellett nagy megszállottja a 80-as éveknek is, oly annyira, hogy be szerzet magának egy eredeti DeLorean DMC–12 és ha már egyben geek is, ezt még azzal is megfejelte, hogy George R. R. Martint is beültette a volán mögé.

 cline_martin.jpg

De nézzük is meg, hogy miről is szól a könyv. Annyit elárulhatok előjáróban, hogy történetünk a nem túl távoli, de annál inkább sötét jövőben veszi kezdetét….

2045 egy nagyon csúnya világ és egy hősi küldetés

cyber_era.jpg

A történet egy tipikus cyberpunk világban játszódik. A Föld egy kiéget sárgolyó és rogyadozik az emberi túlnépesedéstől. Rengeteg a bűnözés és a munkanélküliség. A világot hatalmas mamut vállalatok tartják irányításuk alatt. Az emberiség egyetlen menedéke pedig egy globális méreteket öltőt virtuális világ az OASIS. Az OASIS rendszerében az átlag halandó bármi lehet és bármit megtehet, így az egyik legjobb menekülő út a világ sorvasztó szürkesége elől.
Ezt a rendszert leginkább úgy lehet elképzelni, mint a Second Life és a világ összes MMORPG-ét egybe gyúrták volna. A rendszer annyira népszerű lett, hogy az alap internetet túlnőve az emberiség ezen a rendszeren keresztül intéz a mindennapjait. Az iskolai tanulástól kezdve a bolti bevásárláson keresztül egészen a haverokkal való délutáni együtt lógásokig.
Ezt az állóvizet kavarja fel James Donovan Halliday az OASIS rendszerének tervezője és tulajdonosának a halálának híre. Halliday halálának pillanatában azonnal életbe is lép a végrendelete, ami egy versenyre hívja az OASIS összes felhasználóját. Az OASIS rendszerében el lett rejtve egy húsvéti tojás (easter egg), és aki először rá lel, az örökli meg Halliday teljes vagyonát beleértve az OASIS-t is. Azonban a feladat nem is olyan egyszerű, mint aminek látszik. Ugyanis a tojáshoz csupán három kulcs segítségével lehet hozzá jutni, azonban ezek a kulcsok is el vannak rejtve és mindegyik kulcs valamilyen módon kapcsolódik az egykori Halliday kocka múltjához.
Így hát, ahogy egy népmesében is történne, felkerekedik az OASIS apraja nagyja, hogy meglelje a kulcsokat és azok segítsége állttal a hatalmat jelentő tojást.
Természetesen egy ilyen történetből nem hiányozhatnak a hős kalandorok illetve a velük szemben álló gonosz hatalmak sem. Ebben a történetben a hősies vagy nem is annyira hősies kalandorok táborát a nyestek jelentik. A nyestek olyan elkötelezet Halliday tojás keresők, akik vagy egyedül, vagy klánokba tömörülve próbálják megnyerni a versenyt, de mind eközben nagyra becsülik és tisztelik a kocka kultúrát, hisz nagy többségük maguk is geekek. Bár az összes nyest magának akarja a tojást és bármit megtennének, hogy elérjék a céljukat, azonban egy valamiben mind megegyeznek, nem akarják, hogy az OASIS az ő személyes játszóterüket kizsákmányolják. A nyestekkel szemben pedig ott van a gonosz erőit képviselő totalitárius megavállalat az Innovative Online Industries röviden IOI és alkalmazottai, akik bárkit és bármit felhasználnak vagy akár fel is áldoznak annak érdekében, hogy megszerezhessék a korlátlan hatalmat az OASIS felett.
Ebbe a versenybe csöppen bele a fiatal és szegény Wade Watts akinek igen beszédes nic neve Perzival és szabadúszó nyestként ő is megszeretné találni Halliday tojását. Azonban az első sikerei után, amikor is rálel, az első kulcsra rá kell ébredni, hogy bizony egyesek ezt a játékot tényleg életre, halálra játszák…

Kalandok és Kockák

ready_player_one_lich_king_challenges_wade_by_jdelgado-d8ox2kg.jpg

A regény története első hallásra egy teljesen átlagos cyberpunk sztorinak tűnhet, azonban ennél sokkal többet tartogat számunkra a Ready Player One, mivel a cyberpunk-os világábrázolás csupán egy vázszerkezet amire Cline felépíthette a nosztalgia vasútját.
A kalandok nagy része Tad Williams Másvilág regény ciklusához hasonlóan az OASIS virtuális világában játszódik, ahol bármi megtörténhet, és Cline-nek szűksége is volt egy ilyen nagymértékű szabadságra, hisz az OASIS rendszerében épp úgy meglehet jeleníteni egy D&D világot, mint egy Japán mechás animét.
Ennek köszönhetően az olvasónak olyan érzése támadhat, mintha egy kocka kultúráról illetve a 80-as évek popkultúrájáról szóló könyvet olvasna, aminek csak azért van egy váz története, hogy ne legyen száraz az egész anyag.
Több mint valószínű, hogy a szerzőnél ez is szerepet játszott, amikor elkezdte felépíteni a regényét azonban azt le kell szögeznem, hogy azért a Ready Player One regényként is megállja a helyét, még ha vannak is benne hibák.
De a pont fentebb említett retro maraton miatt, a regényt általában valaki vagy szereti, vagy nem. Természetesen lehetségesek átmenetek is, de én eddig csak olyan emberekkel találkoztam, akik valamelyik csoportba lehetett sorolni.
Személy szerint én mindenkinek csak ajánlani tudom a Ready Player One-et. Azoknak is, akik nem kockák, de kíváncsiak a kocka kultúrára, hisz egy kis be pillantást kapnak geek életébe illetve azoknak is, akik már kockák és szeretnének nosztalgiázni. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://geeksarok.blog.hu/api/trackback/id/tr3813700162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása